Konspekt lekcji języka niemieckiego
(szkoła gimnazjalna)
Temat : Ostern in den deutschsprachigen Ländern. – Wielkanoc w krajach niemieckojęzycznych.
Cele
zajęć:
terapeutyczne:
- stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery na lekcji
- oderwanie myśli od choroby i
hospitalizacji, a także tęsknoty za najbliższymi
- terapia pracą – stosowanie
naprzemienności obciążeń i odciążeń
- wzmacnianie poczucia własnej
wartości poprzez umożliwienie osiągnięcia sukcesu
- aktywny
rozwój fizyczny i umysłowy
wychowawcze:
- rozbudzanie wrażliwości językowej
- rozwijanie motywacji uczniów do
pogłębiania wiedzy i dalszego rozwoju
umiejętności i zdolności w zakresie
posługiwania się językiem niemieckim
- rozwijanie umiejętności pracy w
grupie i współodpowiedzialności za efekty pracy
Szczegółowe wymagania z nowej
podstawy programowej:
- Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych z
tematu: święta -Wielkanoc
- Uczeń
formułuje krótkie, proste i spójne wypowiedzi ustne z zastosowaniem form
gramatycznych odpowiednich do wyrażania teraźniejszości – opisuje zwyczaje
wielkanocne; wyraża i uzasadnia swoją opinię; relacjonuje wypowiedzi innych
osób
- Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste i
zrozumiałe wypowiedzi pisemne w formie prostych wyrażeń i zdań: tworzy zdania z
podanego materiału, odpowiada na pytania
- uczeń rozumie
ogólny sens tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe
- uczeń
wyszukuje w tekście żądaną informację lub szczegół
- uczeń korzysta
ze słownika dwujęzycznego
Uczeń
po lekcji:
(poziom podstawowy)
- zna nazwy podstawowych symboli wielkanocnych w języku
niemieckim
- zna najbardziej charakterystyczne zwyczaje wielkanocne w
Niemczech, Austrii i Szwajcarii
- dostrzega różnice w zwyczajach wielkanocnych w Polsce i
krajach niemieckojęzycznych
- rozumie globalnie przeczytany tekst
- udziela prostych odpowiedzi na pytania związane z przeczytanym
tekstem
- tworzy proste zdania, prawidłowo odmieniając czasowniki
regularne i nieregularne w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej
- zna zasadę tworzenia zdań ze spójnikami „dass” i „weil”
- posługuje się słownikiem polsko-niemieckim
(poziom zaawansowany)
- nazywa symbole wielkanocne w języku niemieckim
- zna i wymienia zwyczaje wielkanocne w Niemczech, Austrii i
Szwajcarii
- nazywa różnice w zwyczajach wielkanocnych w Polsce i
krajach niemieckojęzycznych
- rozumie selektywnie przeczytany tekst
- odpowiada pełnymi zdaniami na pytania do tekstu
- tworzy zdania oznajmujące poprawnie odmieniając czasowniki
regularne i nieregularne w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej
- zna i stosuje poprawnie zasadę tworzenia zdań ze
spójnikami „dass” i „weil”
- dopasowuje poprawnie elementy tekstu do siebie
- posługuje się słownikiem polsko-niemieckim
Metody:
ćwiczeniowa,
pokazowa, globalne i selektywne rozumienie tekstu czytanego, praca z tekstem,
zabawa dydaktyczna, mind-map, puzzle tekstowe, krzyżówka
Formy:
indywidualna,
grupowa, zbiorowa
Pomoce
dydaktyczne: karty
pracy; teksty o Wielkanocy w krajach niemieckiego obszaru językowego; ćwiczenia
do tekstów; krzyżówka; kartoniki do asocjogramu; kartoniki do układania zdań;
mandala; słowniki polsko-niemieckie
Przebieg
zajęć:
·
Rozgrzewka
językowa
(zadawanie prostych pytań i udzielanie
odpowiedzi)
·
Wprowadzenie do tematu: mind-map
(wybieranie kartoników z wyrazami związanymi z Wielkanocą i przyklejanie ich do
planszy z hasłem „Ostern” – „Wielkanoc”)
·
Praca
z tekstem:
* Ostern in
Deutschland, Österreich und der Schweiz-
Wielkanoc w Niemczech, Austrii I Szwajcarii (podstawowy)
- dopasowywanie fragmentów tekstu do obrazków;
- zadanie typu „prawda/fałsz”
* Ostern
in Deutschland - E-Mail von Katrin
–
Wielkanoc w Niemczech; e-mail
od Katrin (zaawansowany)
- układanie treści e-maila z
jego fragmentów
- udzielanie odpowiedzi na
pytania do tekstu
·
Ćwiczenia utrwalające:
I.
Was machen sie
zu Ostern? – Co oni robią w Wielkanoc?
- Tworzenie poprawnych zdań oznajmujących poprzez
odmianę czasowników regularnych i nieregularnych we właściwej osobie liczby
pojedynczej i liczby mnogiej. (podstawowy
i zaawansowany)
- Zadawanie pytań do poprawnie ułożonych zdań (zaawansowany)
- wyjaśnianie nowego słownictwa kolegom w grupie (zaawansowany)
II.
- Meinungen zu
Ostern – tworzenie zdań ze spójnikiem „dass”( wyrażanie opinii na temat Świąt
Wielkanocnych) (podstawowy)
- Eier, Hasen, Feuer: Drei Oster-Symbole und was sie
bedeuten? – tworzenie zdań ze spójnikiem “weil” (opowiadanie o znaczeniu symboli
Wielkanocnych) (zaawansowany)
·
Podsumowanie:
- Schreibe die Wörter! – tworzenie wyrazów ze słowem „Ei” (jajko)
(podstawowy)
Lückentext – Tekst z
lukami do uzupełnienia (podstawowy)
- Osterrätsel – krzyżówka świąteczna (zaawansowany)
Was passt zusammen? – dopasowywanie tekstów do opisów (zaawansowany)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz