Konspekt do lekcji języka niemieckiego w klasie II gimnazjum
Temat : Ostern ist da! – Już Wielkanoc!
Cele
zajęć:
terapeutyczne:
- stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery na lekcji
- wzmacnianie poczucia własnej
wartości poprzez umożliwienie osiągnięcia sukcesu
- aktywny
rozwój fizyczny i umysłowy
- rozbudzanie motywacji uczniów do
pogłębiania wiedzy i dalszego rozwoju
umiejętności i zdolności w zakresie
posługiwania się językiem niemieckim
operacyjne:
Uczeń po lekcji:
- zna i nazywa
podstawowe symbole wielkanocne w języku niemieckim
- zna i nazywa najbardziej charakterystyczne zwyczaje
wielkanocne w krajach niemieckiego obszaru
językowego
- dostrzega różnice w zwyczajach wielkanocnych w Polsce i
krajach niemieckojęzycznych
- rozumie globalnie przeczytany tekst
- udziela prostych odpowiedzi na pytania związane z
przeczytanym tekstem
- tworzy proste zdania, prawidłowo odmieniając czasowniki
regularne i nieregularne w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej
- dopasowuje poprawnie elementy tekstu do siebie
Szczegółowe
wymagania z nowej podstawy programowej:
- Uczeń posługuje się podstawowym zasobem
środków językowych z tematu: święta -Wielkanoc
- Uczeń
formułuje krótkie, proste i spójne wypowiedzi ustne z zastosowaniem form
gramatycznych odpowiednich do wyrażania teraźniejszości – opisuje zwyczaje
wielkanocne; wyraża i uzasadnia swoją opinię; relacjonuje wypowiedzi innych
osób
- Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste i
zrozumiałe wypowiedzi pisemne w formie prostych wyrażeń i zdań: tworzy zdania z
podanego materiału, odpowiada na pytania
- uczeń rozumie
ogólny sens tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe
- uczeń
wyszukuje w tekście żądaną informację lub szczegół
Treści
wychowawcze z podstawy programowej:
ü
Uczeń
współdziała
w grupie,
ü
Uczeń
jest współodpowiedzialny za efekty pracy zespołowej,
ü
Uczeń posiada świadomość językową (podobieństw i różnic między językami oraz zwyczajami
świątecznymi),
ü
Uczeń
jest otwarty i tolerancyjny wobec innych kultur
Metody:
ćwiczeniowa,
pokazowa, globalne i selektywne rozumienie tekstu czytanego, praca z tekstem,
zabawa dydaktyczna- gra planszowa.
Formy:
indywidualna,
grupowa, zbiorowa
Pomoce
dydaktyczne: prezentacja
multimedialna, karty pracy, koperty z rozsypaną wyrazową, kartoniki z pytaniami
do gry planszowe, pionki, kostka do gry, czekoladowe jajka, papierowe pisanki,
zwroty wielkanocne na kartonikach, wazon, gałązki,
Przebieg
zajęć:
1. Rozgrzewka
językowa: (zadawanie prostych pytań i udzielanie odpowiedzi)
2. Wprowadzenie do tematu:
Prezentacja multimedialna dotycząca zwyczajów wielkanocnych
w krajach niemieckiego obszaru językowego. Nauczyciel omawia kolejne slajdy
prezentacji, angażując uczniów w wyjaśnianie nowych pojęć, odpowiadanie na
pytania, porównywanie zwyczajów wielkanocnych w Polsce i w krajach
niemieckojęzycznych.
3. Karwoche-
Wielki Tydzień:
Uczniowie układają w poprawnej kolejności dni należące do
Wielkiego Tygodnia. Przyczepiają do tablicy karty z właściwymi napisami.
4. Was passt? – Co
pasuje?
Uczniowie dopasowują nazwy symboli i zwrotów wielkanocnych w
języku niemieckim i polskim.
5. Mini-quiz
wielkanocny:
Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące zwyczajów i
symboli wielkanocnych znajdujące się w prezentacji multimedialnej. Poprawna
odpowiedź jest nagradzana czekoladowym mini-jajkiem.
6. Rozsypanka
wyrazowa:
Uczniowie pracują w dwóch grupach. Każda z nich otrzymuje
kopertę z pociętymi zdaniami opisującymi zwyczaje wielkanocne w krajach
niemieckojęzycznych oraz zestaw obrazków. Zadanie polega na poprawnym ułożeniu
zdań, dopasowaniu do nich właściwego obrazka i przyklejeniu gotowych odpowiedzi
na swojej planszy ( na tablicy).
7. Osterstrauss –
Bukiet wielkanocny:
Uczniowie wybierają spośród zaproponowanych zwrotów te,
które kojarzą im się z Wielkanocą i przyklejają wybrane zwroty na papierowych
pisankach. Następnie zawieszają pisanki na gałązkach bukietu wielkanocnego.
8. Ein Brettspiel
zu Ostern – Wielkanocna gra planszowa:
Uczniowie grają w grę planszową podsumowującą i utrwalającą
zdobytą w trakcie zajęć wiedzę z zakresu Świąt Wielkanocnych w krajach DACH.
Na grę składają się: plansza z polami w kształcie pisanek
(pisanki z pytajnikiem, pisanki z zajączkiem i pisanki ze smutną buźką), kostka
do gry, pionki, kartoniki z pytaniami
a) Każdy gracz rzuca kostką. Osoba, która wyrzuci
najmniejszą liczbę oczek na kostce rozpoczyna grę.
b) Grający przesuwają pionki zgodnie z liczbą wyrzuconych
oczek.
c) Kto zatrzyma się na polu ze znakiem zapytania, losuje
kartonik z zestawu na planszy i odpowiada
na pytanie.
d) Jeśli gracz nie potrafi udzielić odpowiedzi cofa się o
dwa pola. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, przesuwa się o jedno pole do przodu.
e) Kto znalazł się na polu z zajączkiem wielkanocnym
przesuwa się o jedno pole do przodu i dostaje czekoladowe jajko z koszyczka.
Kto stanie na polu ze smutną buźką cofa się o dwa pola.
f) Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do pola Osterziel.
9. Podsumowanie zajęć,
ocena (ustna i pisemna) pracy uczniów na lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz